Selecteer een pagina

Onderzoek naar de gebruikersvriendelijkheid aan een eCoach met telemonitoring voor persoonsgerichte zorg na een ontslag uit het ziekenhuis voor patiënten met een CVA

Lina Bareisyte, onderzoeker

Doel / introductie
Door ontwikkeling in de acute behandeling gaan steeds meer CVA-patiënten (circa 60%) rechtstreeks vanuit het ziekenhuis naar huis. Meer dan de helft van deze patiënten ervaart onzichtbare gevolgen (vermoeidheid, angst, somberheid, minder sociale participatie en hogere maatschappelijke kosten tot gevolg).
De standaard nazorg voor deze patiëntengroep bestaat uit een polikliniekbezoek 6 weken na opname. Dit bezoek is weinig gepersonaliseerd en lang niet iedereen krijgt de juiste zorg op het juiste moment op de juiste plek. Daarnaast is de informatievoorziening voor patiënten met een CVA versnipperd en niet eenduidig.
Een mogelijke oplossing is eCoach met telemonitoring (app op tabletcomputer of smartphone). We hebben samen met CVA-patiënten een eCoach ontwikkeld die patiënten ondersteunt in de eerste 12 weken na ontslag uit het ziekenhuis. De eCoach voorziet in educatie, monitoring, zelfmanagement en contact met de zorgverleners. Het huidige onderzoek had als doel om het gebruik en de ervaringen van CVA-patiënten en mantelzorgers met deze eCoach te evalueren.

Opzet en methode
We maakten gebruik van de mixed-methoden. Gebruiksactiviteitendata van de app (n = 189) werden geanalyseerd om inzicht te krijgen in de therapietrouwheid, haalbaarheid en behoefte van de patiënt. Daarnaast werden focusgroepen en interviews gehouden met patiënten (n = 9) en mantelzorgers (n = 3) om de sterke punten en verbeterpunten van de eCoach te onderzoeken.

Resultaten
De kwantitatieve analyse toonde aan dat 82% (n = 154) van de patiënten de volledige 12 weken telemonitoring met de CVA eCoach voltooide. In totaal gebruikten 141 (75%) CVA-patiënten de functie “Contact de zorgverlener” (Mediaan 1 (IQR 1-2)). Kwalitatief onderzoek liet zien dat sterke punten van de app waren patiëntgerichte zorg via telemonitoring en een virtuele verpleegkundige waren, evenals betrouwbare en relevante gezondheidsvoorlichting via lees modules en video’s. Verbeterpunten zijn: de app aanpassen op diagnose en levensstijl, betrokkenheid van mantelzorgers en extra functies zoals koppeling met andere technologieën en chatfunctie voor patiënten.

Conclusie / Discussie
Deze studie toont aan dat de ervaringen met de CVA eCoach positief zijn. Sterke punten zijn therapietrouw, geïndividualiseerde focus via telemonitoring en relevante gezondheidsvoorlichting. Suggesties voor verbetering zijn onder andere zorgpaden op maat. Toekomstig onderzoek richt zich op doorontwikkeling van de CVA eCoach, procesevaluatie en een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek naar kosteneffectiviteit.

In samenwerking met: MSc Lina Bareisyte (Onderzoeker)**, Dr Anne van Dongen (Universitair Docent)*, PhD Job Leenen (Verpleegkundig onderzoeker)**, Dr Erik Taal (Universitair Hoofddocent)*, MSc Stephanie Schouten (Onderzoeker)***, Dr Christina Bode (Universitair Hoofddocent)*, Dr Heleen den Hertog (Neuroloog)**
* Universiteit Twente,  ** Isala ziekenhuis,  *** Aalborg Universiteit ziekenhuis

Meer info: Lina Bareisyte, l.bareisyte@isala.nl

Kom deze poster bekijken tijdens de pauze!

Tussen de inspiratierondes door is er een pauze. Tijdens deze pauzes kun je alle posters bekijken. De pauzetijden zijn van: 

10:45 – 11:15
12:15 – 13:30
14:30 – 15:00

Zien we je bij het HersenletselCongres?