Workshop
Iter-SEIN verhalenleertest
De workshop draait om een diagnostisch instrument, de iter-SEIN. De iter-SEIN is een verhalenleertest voor jonge kinderen. De kinderen leren het verhaal in meerdere aanbiedingen, en worden op drie verschillende momenten weer bevraagd, tot aan een week later. Zo ontstaat er een curve van leren, maar ook van onthouden en vergeten op de korte en langere termijn. Je kunt zo kinderen onderscheiden die goed leren en onthouden, of weinig leren en dat weinige onthouden, alsook kinderen die leren en daarna te veel vergeten (accelerated long term forgetting). Bij de verschillende profielen zullen we stilstaan bij de praktische betekenis, bijvoorbeeld in de onderwijssituatie. Leercurves van zich regulier ontwikkelende kinderen, kinderen met epilepsie en kinderen met epilepsie én MRI-afwijkingen zullen worden besproken.
Kinderen met niet-aangeboren hersenletsel hebben de tweevoudige taak op ná het letsel weer nabij het niveau van vóór het letsel uit te komen, en vervolgens om zich verder te ontwikkelen. Tijdens de workshop zal besproken worden op welke manier de iter-SEIN behulpzaam kan zijn om deze fasen in kaart te brengen.
